Modré z neba na jeseň

Kniha Ako som prišiel o panenstvá„Vieš, čo je na prvom dojme unikátne? Že ho druhýkrát neurobíš.“ – odpočuté z videoprednášky Jána Vojtka na tému vzťahy.

– Už dávno ste sa tu nezastavili – prihovorila sa jej zošuverená už staršia pani na tržnici. – Asi už tadiaľto nechodíte. – dedukovala.
– Veru, už nechodím. – odvetila ona s úsmevom. Úsmevom, ktorý bolo vidno. Vonku v tom období nebolo povinnosť nosiť rúško na prekrytie tváre. – Už ani veľmi nezaváram. – dodala.
Potešilo ju, že si na ňu pamätá. Za 5 rokov pretieklo veľa vody, stalo sa veľa vecí, postretala veľa ľudí a asi aj jej pribudli vrásky na čele. Kúpila si od nej paradajky, papriky, trochu baraních rohov, fazule a aj 5 litrový pohár hríbov spod Tatier. A sľúbila, že sa vráti. Vráti vziať si chuťou naozajstné ovocie a zeleninu dopestované v záhrade a podporiť tým milých drobných predajcov v tomto neľahkom roku.

„Milujem jesenné daždivé ticho po horúcom a rušnom lete. Čas, keď leje a vylieva sa voda z potokov.“ Zapísala si do denníka. Ponorila sa do čítania príbehov, ktoré jej boli známe z blogov dávnych a možno ešte existujúcich. Držať v ruke knihu a vdychovať vôňu papiera potlačeného písmenami bolo iné. Cudzie. Slová však boli známe. Usmievala sa. Kapitola Modré z neba. Pekný pokus.

Prestávka na filmovú reklamu
Film s detektívnou zápletkou Rebeka (Rebecca, 2020) podľa rovnomenného románu od Daphne du Maurier, ktorej rodičia zomreli na chrípku, je skvele načasovaný. Pre priaznivcov detektívneho žánru je tu ešte film Na nože, 2019 s hviezdnym hereckým obsadením.

***

krajina a žlté lístie na strome a pod stromom na jeseňBodkované jablká a návraty do detstva
„Keď ľuďom dáte voľbu, myslia si, že majú slobodu.“ The social dilema, 2020

Stromy sa sfarbili do žlta a nebo do oceľovo modra. Rok 2020, rok bohatej úrody jabĺk. Jabĺk s čiernymi bodkami ako lienky sedembodkové. Jedni vravia, že vraj kvôli extrémne daždivému počasiu spôsobenom HAARP, iní, že chemtrails z lietadiel. Cez víkendy si naživo skúšame hru ako z filmu Smrtiaca epidémia, 1995 s Dustinom Hoffmanom, Rene Russo a Morganom Feemanom.

– Ancijáša vášho, aj s vašim testovaním.- rozčuľuje sa dôchodkyňa a matka zaneprázdnených podnikateľov. – Syn mi volal, že ma na jablká k tvojej mame nevezme, lebo som nebola na testovaní a dostal by vysokú pokutu, že mám 10 dní sedieť doma.
– Hm, ani mama nebola. Bojí sa kvôli otcovi niekam ísť. A teraz nemá chleba a nemôže sadnúť do autobusu, aby sa odviezla 2 kilometre do dediny a kúpila si ho. Dnes napečie koláč a zajtra uvidí. Jablká od mamy vám doveziem.

Prestávka na filmovú reklamu
Celosvetová šachová partia je rozohraná v seriáli Dámsky gambit o sirote, ktorá sa snaží iba prežiť. Ďalší seriál je z prostredia ženskej väznice VIS a VIS (paralela s realitou čisto náhodná). Telenovela emocionálne drží v napätí a graduje situácie do absurdity. Oplatí sa pre skvelé lekcie španielčiny. Romanticky s nadhľadom si zaspomíname v rodinnom filme so sci-fi prvkami Drvivý dopad, 1998.

ručne šité rúška žlté s čipkou a modro-bielo pruhovanéŽijeme dobu, na ktorú sme my, stredná generácia, boli od malička pripravovaní od čias plánu povinného detského očkovania. Vrátili sme sa do čias pozerania Matelka v škôlke, do čias, kedy sme na brannom cvičení nosili masku s chobotom. Žijeme časy celonárodného regresu. V detstve zažitá skúsenosť odovzdávaná cez politické špičky v pomste za traumy dožívajúcej generácii a cez zážitok obmedzení vštepovaná tej nastupujúcej. Transgeneračný prenos. Čo nikoho nijako neospravedlňuje. Proste len téma na psychoterapiu.

Čo sa deje v detstve, je restimuláciou karmickej nite reinkarnácií a súčasťou životného poslania. Z toho vyplýva, že našou jedinou slobodnou voľbou v aktuálnom prebiehajúcom procese je zaujatie postoja v súlade so svedomím – vyšším Ja. Od neho sa totiž odvíja ďalší osud jednotlivcov.

Erika dovezie netestovanej tete jablká aj mame chleba. Vedú ju k tomu ľudskosť a úcta k starším.

***

Dušičky a mamin sen
– Do rána sa mi snívalo, že prišla za mnou do izby moja mama. Plakala, že ju zabil jej syn a ja som plakala s ňou. Na to som sa zobudila. – sťažovala sa mama.

žlté chryzantémyNebohý ujo (a zároveň druhý mladší mamin brat) by mal okrúhle výročie 70-tych narodenín. Jemu na hrob položili vence a zapálili sviečku ako sa má, ešte pred zákazom vychádzania. Starej mame nie. Pre obmedzenie pohybu nestihli, v tradične zaužívanom čase, uctiť si pamiatku zosnulých na všetkých cintorínoch. Tak musela duša starej mamy prísť mamu navštíviť domov. Pozvánkou pre dušu dávno zomrelej boli mamine výčitky svedomia.

– Zlé časy, keď duše mŕtvych navštevujú v snoch živých. – hovorí Erika mame, keď sa konečne dostali na návštevu otvoreného cintorína. V malej dedine bol vraj otvorený aj počas zákazu. Nikto tam nebol ani dávať pokuty. Fámy o zatvorených cintorínoch a pokutovaní prichádzali len z väčších miest. Pohanská kultúra býva na vidieku v ľuďom silno zakorenená. Ako aj súlad s matkou prírodou. Keď ju nevykorenila invázia kresťanskej ideológie, málo platný je aj zákaz vychádzania.

Stávame sa viac veriacimi. Do chrámov zdravia vstupujeme po dezinfekcii rúk svätenou, pardon dezinfekčnou, vodou a požehnaním na čelo teplomerom. Ľudia so spolitizovaným druhom chrípky majú pred ľuďmi s inými zdravotnými neduhmi prednosť. Kedysi bolo ochorenie na chrípku so všetkými prejavmi a dôsledkami vecou osobnej zodpovednosti každého človeka. Teraz tú rodičovskú zodpovednosť prebral štát s riaditeľmi zemegule. Obyčajní ľudia sa môžu stať deťmi a len poslúchať. Veľmi oslobodzujúci pocit.

Prestávka na filmovú reklamu
Most do Krajiny Terabithia Bridge to Terabithia (2007) je o úniku dvoch spriaznených bytostí do farebného fantastického sveta pred reálnymi detskými strasťami. Filmy nášho detstva nás vovedú do zákulisia vzniku a natáčania kultových filmov Hriešny tanec, Smrtonosná pasca, Sám doma a Krotitelia duchov. V tom poslednom menovanom sa mi potvrdilo dávne podozrenie, že zobrazenie práce s duchmi vychádzalo z reálne získaných skúseností – konkrétne z denníkov vyvolávania duchov. A len tak to vypustia do sveta, hm.

***

knihy od Pjéra la ŠézRozvášnené emócie
„V skorších dobách sa verilo, že najväčším zločinom je klamstvo. Kto je schopný zničiť vzájomnú dôveru, je schopný všetkého. Klamár bol zvyčajne odovzdaný smrti, aby sa zlo nemohlo šíriť ďalej. Statočný je ten, čo sa nepoddáva strachu ani zlosti. Smrť je skúškou a poznaním života.“ (vypísané z denníka, povedal neviem, kto, ale asi nejaký Indián)

Vo voľnejších týždňoch Erika navštevuje priateľov a naráža na izolované ostrovčeky rozličných svetov. Pozoruje konštrukty, ktorým podliehajú, ktorými trpia. Počas obdobia prvej vlny testov sa niekto rozhodol pre dobrovoľnú karanténu, niekto pre vstupenku na slobodu v podobe testovania, niekto sa odpojil od riešenia systémových nariadení a ponoril sa do sebapoznania a niekto sa odovzdal osudu, lebo v pravý čas si ho jedna zo 150 mimozemských vesmírnych lodí, ktoré navštevujú našu planétu Zem od dávnoveku, odvezie na vesmírnom korábe zvanom Noe ako v seriáli Salvation. Telenovela z prostredia amerických tajných vládnych úradníkov s vyextrahovaným jedným výrokom:

„Veda dokáže napraviť stroje, my sa musíme napraviť sami.“

***
Sociálna dilema
No a tí vymenovaní boli všetci kedysi priatelia. Nejde tu teraz len o názorovú polarizáciu medzi ľuďmi, ale aj vznikajúcu polarizáciu medzi mestom a vidiekom. K rozdeľovaniu v názoroch dochádza aj v rodinách. Staršia generácia sa drží konzervatívnych presvedčení ovplyvňovaných zážitkom socializmu a tá mladšia s nadšením buduje svetlejší, zodpovedný zajtrajšok v ústrety zaočkovaniu.

Lenže, kto má pravdu a kto vlastne klame?

Hlavou jej vŕtajú slová kamaráta o hlúposti netestujúcich sa ľudí v týchto neľahkých časoch pandémie/plandémie, lebo vraj nezodpovednosť voči sebe a iným je slabé slovo. Otvorí si denník a oči jej padnú na poznačený výrok: „Ľudská hlúposť nepochádza z nedostatku inteligencie, ale z absencie odvahy.“ Z knihy Ako som osprostel (Martin Page) a číta ďalej: „Alkohol si vyberá. Alkohol rozhoduje, či si schopný stať sa alkoholikom. Poznám ľudí, ktorí pili celý život a nikdy sa nestali alkoholikmi.“ Žiadna nádej vysporiadania sa s aktuálnym celosvetovým šialenstvom a plynúcimi etickými dilemami cez únik do závislosti. Škoda! Ešteže tu máme virtuálny svet.

Erike ako modré z neba padá „home office“ a pernamentné pripojenie k neviditeľným sieťam.

Pokračovanie: Na konšpiračnej vlne

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore