Vyhni sa príprave na štátnice ako dokážeš a urob ich!


- „Tento rok je viac kôstkového ovocia ako jabĺk. Tých je na rozdiel od minulého roku málo.“ skonštatovala mama. Čo sa týka byliniek, osobne pozorujem veľa krásne kvitnúcej šalvie, tymianu, materinej dúšky, mäty, valeriány, majoránky a levandule. Zaženú dôsledky smútkov v duši sadajúcej na pľúca. Je fakt, že čínsky rok so živlom vody rozčerí emócie, aby sa budúci rok rodilo hojné potomstvo, ale byliniek na močové ústrojenstvo a obličky, čoby orgány súvisiace s hospodárením vody v organizme, toľko nezakvitlo. Minulý rok nám príroda poskytla dostatok plodov na strávenie udalostí a tento rok vyplavuje slzy. A možno aj slzy šťastia. Šťastlivo prokastinujem.

Darček slobody z hrnčiarskych trhov :-)

Prokastinujúca fáza štátnicovej prípravy

Aj bylinky treba pozbierať, aj záhradu poplieť, poliať kvety a utrieť prach v dome, aj plyšákov oprať, aj župany, návleky na paplóny, aj papiere založiť do śanónov, aj rozhodnutia a zaplatené účtenky a možno by aj účtovníčka potrebovala pomôcť, aby správne zaúčtovala firemné doklady (Poznámka: Ako som neskôr zistila, tak aj áno). Vždy sa čosi nájde, keď ide o prípravu na štátnice. V rámci akcie “Vyhni sa príprave na štátnice ako dokážeš!” som si naplánovala návštevu liečiteľa, ktorého určite potrebujem, aby som sa lepšie pripravovala na štátnice, relax na hrnčiarskych trhoch (veď potrebujem oddychovať, keď sa pripravujem na štátnice) a zopár ďalších naozaj strašne podstatných stretnutí, aby som sa mohla (samozrejme) dôkladne pripraviť na štátnice. Odďaľovať však nemožno do nekonečna, tak prichádza ďalšia fáza.

Počiatočné objavovanie nových informácií

Jedna nemenovaná kamarátka mi hovorí: “My ti tolerujeme, že si písala diplomovku a si pred štátnicami a čakáme, kým zase po nich budeš normálna!” a odrazu ma všetci prestali kontaktovať, lebo som im tvrdila, že sa pripravujem. Uplietla som si na seba bič. Zostala som po dámskom rozlúčkovom večierku pri príležitosti menín jednej a narodenín druhej sama so svojimi obavami. Zostávajú tri týždne do začiatku štátnic.

Vtedy nachádzam akési paralely medzi písaním diplomovky a prípravou na štátnice. Obe sa konajú medzi dvoma menštruáciami, aby som bola presná v čase Kairos a obe sprevádzajú povodne. Písanie diplomovky lokálne a možno ohrozujúce moje bydlisko, v prípade štátnic ohrozujúce dve hlavné mestá, hlavné mesto SR Bratislavu a hlavné mesto ČR Prahu a tiež priľahlé krajiny. Čo ma podnecuje k úvahám, čo sa asi tak bude diať, ak sa rozhodnem pre pokračovanie v rigoróznom štúdiu a budem sa znova pripravovať na skúšky.

Priebežne si čítam sociálnu politiku a v ušiach mi dokola znie pesnička od “I Knew, You Were Trouble” od Taylor Swift a vyjadrujem pochybnosti nad platnosťou čítaných informácií. Keďže si absolvovanie štátnic programujem ako úspešné, tak ten problém bude asi v rovine praktickej aplikácie niektorých teoretických ideí, sa mi zdá. ;-) „Pre dnes (4.6.) končím – bolí ma hlava, objavujú sa známky regresie do škôlkarského obdobia, najvyšší čas relaxovať. Kto chce zredukované všetky otázky a odpovede do jedného dokumentu v počte strán 86, nech mi napíše.“ Spolužiaci napísali a ten druhý dokument vypracovaných otázok z teórií a výskumu rozširujem na 170 strán. Na druhý deň, v čase, kedy Klaudia už štátnicuje na katedre psychológie, prichádza anjelská záchrana.

Ruža

Dlhá fáza tajnej skupiny sociek-ex

Tajnú skupinu „sociek-ex“ nám vytvorila Terezka, aby sme si zbytočne nezahlcovali aktuálne statusy na „fasabuku“. Chvála jej! Pre nás hlavných aktérov Gabriellu, Maroša a mňa to bolo požehnanie na uvoľňujúci smiech ako kognitívnej obrany ega a súbežne poučné, alebo ako podotkla Gabriella: „skupinové učenie pomáha, tak ako aj skupinové rozhodovanie v manažmente.“ Maroš to vidí inak: „podľa mňa nám bol čert dlžen túto skupinu a kvôli nej to nedáme.“ A ja sa optimisticky pridávam: „Práve niekto pustil ohňostroj, asi oslavuje úspešné štátnice. Pekná asociácia. Budeme sa skladať aj na ohňostroj? ;-)

Začíname v skupine riešiť najskôr najpodstatnejšie záležitosti v súvislosti so štátnicovým dňom ako nákup vhodného oblečenia (sieťované pančuchy, sukňu, štekle som v súvislosti s mojou komisiou vylúčila), dátum narodenia bábätka, obed, občerstvenie, kvety pre komisiu (radšej asi pohrebné vence) a zisťujeme postrannými témami aktuálny stav vedomostí: „No vzhľadom k tomu, koľko toho zatiaľ viem na štátnice by som ešte aj tie vence dal len umelohmotne, nie živé. :-( Učím sa ako blázen, ale stále mam pocit, že prd viem.“ povzbudzuje Vlado. Vzal si dva týždne dovolenky na učenie a pomaly nevychádza z domu. Naozaj, drsné!  

Niektorí si búchajú hlavu o stenu, že nezačali skôr, niektorým sa chce plakať, iní sa učia a nič si nepamätajú a zažívajú presýtenie a myšlienkové zastavenie. Hľadáme kľúče k odomknutiu prázdneho mozgu a podaktorí objavujeme čaro alkoholického opojenia. Zresetovaní môžeme začať úplne odznova bez pamäťovej stopy toho predchádzajúceho. Dávame si ankety a zisťujeme, že by sme boli najradšej, keby sme štátnice už mali za sebou, aj keď máme prázdnu hlavu a  zároveň v nej chaos. Keby sme sa nemuseli teraz učiť, tak by sme pozerali nejaký dobrý film, išli na bicykel alebo sexovali. Učíme sa po sediačky, po ležiačky, striedame polohy a ani počas jedného sexuálneho aktu nevystriedame toľko polôh ako počas učenia.

Súbežne hádžem záchranné lano pre poverčivých: “Pre všetkých, ktorí veria v lunárny kalendár a jeho mágiu, ale aj pre tých, ktorí neveria, ale chytajú sa každej slamky, aby urobili štátnice, mam pozitívnu správu. Dnes (8.6.) od 17:57 hod. do zajtra do 5:58 hod. trvá prvý lunárny deň. Čo si v ten deň naplánujete s pozitívnou emóciou, to sa vám splní. Vhodne je teda predstavovať si splnenie vášho tajného sna o úspešnom zoštátnicovaní tak, že sa budete učiť tie otázky, ktoré si chcete vytiahnuť a s pozitívnou emotívnou predstavou úspešnej odpovede pred štátnicovou komisiou. Zasadne sa vyvarujte učenia tých otázok, ktoré vytiahnuť by bol strašný sen. Ani na ne nepomyslite, lebo si ich pritiahnete. “ Niektorí stíhajú a niektorí nie.

Gabriella doma v Tatrách ráta “na strome 97 šišiek, 3 veveričky a 2 vrabce”. Ja zisťujem, že vtáčiky majú pri našom altánku hniezdo, a aj keď sa na slnku nedá učiť, tak aspoň prídem na štátnice krásne opálená. Maroš pridáva rýchlokurz pre pokročilých v podobe vypracovaných otázok na rekordných 15 strán a má pocit, že viac chodí do chladničky na koláče a na balkón fajčiť od nervov ako sa učí…“ Tehulka Terezka nám posúva ľudsky sformulované definície na wikipédii a vzdychá: „Nemám čo jesť, mam krízu, včera som vyžrala všetky chipsy a tyčinky, dnes som v obchode nebolaaa, ale našla som paštétu mááajku.“ Mnohé radšej sledujú seriál Búrlivé víno a ďalší víkend je za nami.

Fáza „Frojde, Frojde, vždy na tebe dojde!“

 „Tak som doma, prd som sa naučila, zato som mala aspoň peknú sobotu a nedeľu, som si povedala, že to budem mat na háku. Buď to urobím alebo nie, stresovať sa nemienim, každé ráno bude svetlo a každú noc tma, takže keď to nespravím, august to istí, ale už mi to je fakt že jedno, teraz mam iné priority, aby sa moje dieťa nenarodilo ako nervák a nejačalo Freudovo meno. :) “ konštatuje Terezka pod anjelskou ochranou. Čítam ju a spomínam na to, ako som ju prvýkrát zbadala na seminári Metodológie výskumu a s knihou Polnočný denník od Matkina. Vtedy ešte nebola tretíkrát tehotná.

Poznámka, aby rozumeli aj nepsychológovia: Freud – zakladateľ psychoanalýzy, ktorá je základom rôznych hlbinno-dynamických psychoterapeutických smerov v súčasnosti a tiež sa od nej odvíja mnoho humanisticko-existenciálnych psychoterapeutických prístupov, tvrdil, že základnou motivačnou silou je túžba po slasti. A evidentne ten výsledok túžby po slasti (dieťa v prenatálnom období vývoja) jeho mama (spolužiačka Terezka) chráni pred stresom z poznatkov fungovania psychiky a jeho dôsledkov, ktoré vymyslel práve on. Zrejme preferuje rogeriánsky prístup zameraný na človeka, nemyslíte? No a iná spolužiačka, Lenka, medzitým bábätko porodila.

Čakanie na konzultantský posudok

„Čakanie na konzultantský posudok od konzultantky súvisí u nej aj s tým análnym štádiom psychosexuálneho vývoja v dynamickom prístupe. Fixácia v tom období znamená odkladanie v dospelosti výsledného výtvoru na poslednú chvíľu.“ Filozofujem a Maroš s tým nič nechce mať spoločné. Sa nesmejte, podľa Freudovej teórie ste týmito štádiami všetci prešli a dokonca v čase, kedy ste nemali ani šajn, že nejaký sex a jeho viac či menej úchylné varianty existujú. „Najprv dieťa všetko strká do úst (orálne štádium), potom sa rieši, kedy vie ovládať vylučovanie (análne štádium). V genitálnom štádiu si zistila že chlapec ma medzi nohami niečo iné ako ty – oidipovsky a elektrin komplex, v latentnom si vraj už sexuálne funkčná a to si mala iba 6 rokov!“ vysvetľuje Maroš spolužiačke. „Áno,  strach zo straty penisu u chalana a u zubára nezabudni, že v orálnom štádiu si ešte nemal zuby, aby si ho nekusol.“ dodávam a Terezka sa pridáva, aby ukázal zubárovi správny otvor a nepomýlil si u neho orálne s análnym štádiom.

Poznámka pre učiteľov: Čokoľvek svojich študentov naučíte, vždy to najskôr použijú proti vám.

Týždeň do štátnic

Gabriella: „Váááženííí mam pre vás dobru správu :-) o týždeň sme magori :-) ešte jedna dobra sprava… že stále mame týždeň na učenie.“

Predpoveď počasia na budúci týždeň hovorí o 35-tich stupňoch, čo znamená potiť sa dvojnásobne. Napriek tomu už v tej chvíli sa Terezka cíti ako ovca, ktorú prežul dinosaurus a vypľul. Vlado mi vyznáva lásku: „Nechceš náhodou štátnicovať za mňa? Zverím sa ti do rúk… Mne je to jasné a zrozumiteľné, keď to čítam – úplne všetko. Ale keď si mám následne spomenúť, čo som si to konkrétne čítal a čomu som tak dobre rozumel, tak mám v hlave odrazu vysušené prázdno. Maroš nalamuje odvážne: „potiahnime do rana a víkend bude voľný, alebo čo môžeš spraviť dnes odlož na zajtra“. Danka radí piť čaj MATHE IQ. Zaspí až o tretej ráno, aj keď si tiež nič z prečítaného nepamätá. Osobne, fakt som sa chcela učiť výskum, len mačka mi ľahla na skripta. Znamenie, že sa mam učiť niečo iné, z tejto témy proste ide negatívna energia. Gabriella navrhuje využiť silu skupinovej dynamiky: „keby sme išli ako skupina, tak to dáme“ a Maroš súhlasí: „poďme, chytíme sa za ruky“.

„Dievčatá a chlapci, myslím, že z celej prípravy na štátnice si budem najviac pamätať komentáre z tajnej skupiny na facebooku.“ Konštatujem.

Bolesť meniaca sa v celistvosť

108 hodín do začatia štátnic

„Kika“, vysvetľovaním sa učí Maroš: „fixný geštalt nie je nič iný ako neúplný. Slabo si uvedomuješ pocity, nevnímaš každé sústo odkusnuté z bagety počas obedovej prestávky a potom neprecítiš kávu, ktorú ti uvaril kolega… a zároveň si nebola veľmi prítomná a prepočula si, keď na teba šéf kričal povinnosti na dnešný deň, narušuje to dobrý vzťah s druhými. Gabriella pridáva: fixný geštalt sa dobre vysvetli na Zeigamikovej efekte – ak si čítaš knihu a nedočítaš kapitolu, fixuješ si to v pamäti, lebo chceš vedieť, ako to dopadne  a to je fixácia… Iná fixácia ako v psychoanalýze, zisťujem.  „Sa mi tak vidí, že vyhodím všetky vypracované otázky a budem sa učiť odtiaľto, lebo keď to tu tak ľudsky dávate, je to pre mňa pochopiteľnejšie, fakt ale!“ oceňuje Danka.

Po optimistickom začiatku však nastupuje ďalší deň Marošove zúfalstvo: „Pamätám si len to k čomu sa dá pripísať sex a drogy, inak som stratený, manažment a už ani neviem čo sú tie posledne témy v teórii, tak to neviem, jebe mi, totálne mi jebe, aaaaaaaaaaaa.“ Čím začína spoločné učenie cez skype. Napriek učeniu si pamätáme málo. Niekto začína byť nervózny a niekomu je fajn a niekomu to začína už byt jedno. Apatia ako hrom. Objavuje sa aj somatizácia ako jeden z obranných mechanizmov ega. „Pre mňa to už ani zaujímavé nie je, ale keď mi bude haprovať žalúdok, tak namiesto tabletiek si prečítam jednu tému, nepochybujem, že to pôjde horným otvorom hneď von.“ A Kika: „Keď čítam, čo to tu niektorí dávate, je mi na zvracanie a najradšej by som niekam ušla, lebo pri väčšine vecí netuším, o čom točíte a kde ste to nabrali…“

„Kika, práve som vyvinul novú metódu, cez ktorú sa dá všetko rýchlo naučiť. Volá sa to vzdelávanie cez systematické odpočinkovanie. Teória je založená na prečítaní novej témy (zaplavenie informáciami), následnom schématickom opakovaní princípom posilňovania s papiermi a záver obsahu po každej otázke systematické odpočinkovanie v perinách a utriedenie myšlienok. Po hodine opakujeme. Nevýhodou tejto metódy je iba riziko mikrospánku.“  

Pre nezasvätených: Vysvetlenie nepodám. Nájdete ho, keď si prejdete techniky behaviorálneho prístupu. Vysvetľovaním by som konala proti svojim skúsenosťou získaným postojom voči behaviorálnej terapii a dostala sa do nepríjemného stavu kognitívnej disonacie. Veď google funguje.  

„Áno, áno… klábosíte o starých časoch a Howeho a Whittengtonovej schéme“ nenechá sa odradiť Gabriella. „ale už vážne prestaň, ako mám zaspať teraz? čo to je?“ mierne znervóznie Maroš. Je to podobné ako s tou rovnicou xyz, cez ktorú mi Gabriella vysvetľovala sociálne teórie. Tiež si ju nepamätám, keďže išlo o techniku zameranú na zmenu správania. Len ten graf mi utkvel v pamäti. Ale o čo vlastne ide, fakt netuším. Po jej vysvetlení on rezignuje: „no nič, vidím to znova na pohár vínka na balkóne, pre zachovania duchovných hodnôt, ľudských práv a zdravia indivídua“.

„Spánok je luxus, ktorý si nemôžeme dovoliť.“ tvrdí v neskorú nočnú hodinu Peter a trpí.

Maroš: No ja už trpím cely deň … A len tak rýchlo neskončím. Lebo vzhľadom na frikčnú kongruenciu behaviorálneho kontextu inštitucionálnych záverov determinovaných princípov subsidiárnej koordinácie sa mi ešte nechce.

Je to naozaj zlé!

Nastupuje pragmatický model učenia

„Ľudia máte nejaký návod na učenie sa otázok z politiky, alebo nejaký efektívny spôsob, akým by sa dalo prelúskať štátnicami?“ Aj pre mňa je to to isté ako učiť sa telefónny zoznam. Zuzka sa obáva, že jej výstrih nepomôže a dúfa, že “si možno zachovajú prístup k štátniciam formou praktických otázok, čo by mňa osobne potešilo neviem držať monológ, iba ak, tak pri mužovi.” Jasné, že existuje východisko. Pragmatický model učenia znamená: „Je jedno, čo na štátniciach hovoríš, hlavne hovor. Rozdeľ si otázky na témy a k tým sa nauč univerzálnych 10 viet, ktoré omieľaš zo všetkých strán podľa toho, o čo ide. A dáš to. Buď ťa prerušia akože dobre, alebo ti budú klásť otázky a to si už vieme vymyslieť. “ Maroš je toho istého názoru: „úprimne, keď začnete nakladať dobre k téme, čo si vytiahnete, tak vás stopnú… nemajú naše vypracované drísty.“

Dva dni pred štátnicami

Terezka prichádza s povzbudzujúcimi správami od gynekológa: “Sa musím s vami podeliť čo mi dnes povedal lekár, povedal: či spravíte štátnice vo štvrtok alebo až v auguste, kvalitatívne budete stále ten istý a dobrý človek ako deň pred či deň po štátniciach bez ohľadu na to, či ich spravíte alebo nie. :)

Reakcia Maroša: “bere s humorom aj to že je v piči každú chvíľu, dobrý prístup” a išiel si pre podpísané cédečko obľúbeného rapového speváka, ktorý prišiel aj z celou rapovou skupinou.

24 hodín pred štátnicami našej skupiny

Ja: „Má už niekto investigatívny aktuálne infošky z priebehu štátnic?

Maroš: „Nie som na mieste diania ale sprostredkujem najnovšie info hneď ako to bude možné, spolu s celým tímom a redakciou 2Mgr/Sce alebo čítaj bleskovky.“

Ja: „Na bleskovky som stále pripojená a očakávam vyčerpávajúce informácie.“

V prvý deň štátnic urobili všetci. Najpovzbudzujúcejšie správy prichádzajú od Eriky a Aďky. Do popredia sa s radosťou zmiešanou s obavami tlačia obranné mechanizmy ako idealizácia a racionalizácia. Spoločný ranný systematický nátlak na komisiu so štatistikami sv. Alžbety, ktorý navrhovala Zuzka, sme neschválili. Terezkina predstava predsedu komisie ako spieva v rozopnutej košeli “Žijeme len raz” od EGO ft. Robert Burian je omnoho viac povzbudzujúca. Berieme to pozitívne. Vonku bude strašne teplo, nebudú nás chcieť počas štátnic dusiť a keď im nalejeme ten šampus už ráno, budú hádam povoľnejší. Mne je to už v zásade jedno. Už sa mi do hlavy nič nezmestí. Najskôr zvolím poslednú variantu oblečenia na druhý deň a potom konečne dokončím prezentáciu obhajoby diplomovej práce.

Deň Š

Oceňujem blízkosť toaliet od štátnicovej triedy, od Danky v stave “ani obraz, ani zvuk”, sa po chvíli vzďaľujem. „Idem od teba, lebo neurobím s tebou.“ vyjadrujem spoluúčať. Rozjímam nad tým, čo ma viedlo dobrovoľne absolvovať túto stresovú situáciu a ešte si za ňu zaplatiť. Na reakcie komisie ma „nakaučoval“ cez pozície vnímania a NLP manžel, talizmanom mi bol avanturínový prívesok – darček od bratislavských kamarátok k dvadsiatke po dvadsiatke. Dve členky komisie naň celý čas bez zbytočných otázok fascinovane hľadeli, ako sa priznali potom počas gratulácie. Tri kamarátky sa na mňa naladili práve v momente prezentácie mojich vedomostí pred komisiou a dvaja mi poskytli reálne fyzicky oporu. Anjeli stáli pri mne.

Čo sa týka realizácie mágie lunárnych dní, tak najlepšie obišli vo vyťahovaní čísla otázky tí, ktorí sformulovali svoju požiadavku: „Chcem si vytiahnuť otázky, ktoré viem zodpovedať!“ V mojom prípade som si vytiahla aktuálne záležitosti, ktoré paralelne riešim dlhšie obdobie a to bývanie (Bytová politika) a zmysel života po vyhorení (Logoterapia). Niektorým sa stalo to, že konkrétne otázky, ktoré si chceli vybrať, si vytiahli ich spolužiaci pred nimi. Jedna si vybrala otázku, na ktorú sa nastavila tesne pred odpoveďou a využila krátkodobú pamäť a Gabriella si vytiahla sociálne učenie cirkvi ako dúfala. A máme to! Neurobili iba dvaja z triedy, ako som predpovedala.

Resumé

Fixný geštalt znamená dávať pozornosť nedokončenému. Plánom, túžbam, snom, sľubom… Veľa nedokončených udalostí a fixácia v nich vedie k vnútorným konfliktom. Dokončiť nedokončené znamená úplný geštalt. Zmagistrovať znamená uzatvoriť mamine postuláty: Žena sa na rozdiel od muža uplatní len z vysokou školou.” alebo “Žiadny chlap nestojí za to, aby si kvôli nemu obetovala školu a profesionálnu kariéru.” Alebo ako povedala jedna moja klientka, ktorá po regresnom “čistení” u mňa začala komunikovať s anjelom: „Obetovali ste maminým názorom 5 rokov života.“ Ja dodávam, že z lásky k nej, a pritom som netušila, že aj pre otca to tak veľa znamená a dosiahnutie titulu u dcéry mu dodá silu a rozhodnosť. Zmagistrovať teda znamená úplný geštalt. Stať sa celistvou. To je aj mojou métou na najbližší rok. Dokončiť všetko nedokončené za posledné roky.

“A už o tom viac nehovorme!”

Post scriptum – fáza pokušenia

- Kto pokračuje ďalej v škole? píše Maroš o spojení rigorózneho s doktorantským štúdiom, dohodnutí témy vedeckej práce a motivácii k tomuto rozhodnutiu.

Ja: Hádaj. :-) A aký je vlastne titulový rozdiel medzi rigo a doktoranským štúdiom?

Maroš: No kurva, veľký! :-)

Maroš: Ja rozmýšľam nad subkultúrami a konflikty medzi nimi alebo intra.

Ja: To znie tak záhadne ako botanika!

Gabriella: jeeemin…este ani týžden nie ste magori a uz riesite…sak na vsetko treba najprv diplooom … ked budem mat diplom v ruke bo teraz nist nevyriesim… nemam ako dokazat ze som MAGORka

Maroš: daju ti potvrdenie

Ja: my sami o sebe sme dokazom, ze sme magori

Maroš: tiez som si to tak rano premyslel, asi mi doslo luto ako sme skoncili

Ja: to dáme spolocnymi silami na facebooku

Gabriella: mam ten feeling – MY TRAJA ASI DAME VSETKO!

Tento obsah bol zaradený v O mne. Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>